EU05 (typ 44E) 141
EU05 (typ 44E) 141 to seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych dla Polskich Kolei Państwowych i Czechosłowackich Kolei Państwowych przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy zaprojektowano we współpracy z firmami szwajcarskimi. Jazdy doświadczalne przeprowadzane były na polskich liniach kolejowych na początku lat pięćdziesiątych. Prototyp rozpoczął służbę 28 lutego 1959. Trzydzieści lokomotyw zostało zamówionych przez Polskie Koleje Państwowe. Pod koniec lat sześćdziesiątych lokomotywy EU05 regularnie prowadziły pociąg ekspresowy Hutnik na trasie Warszawa – Praga. Elektrowozy stacjonowały w lokomotywowni Warszawa Odolany. Poprzez modyfikacje, 27 lokomotyw typu EU05 przystosowano do prędkości 160 km/h i oznakowano jako EP05. W 1968 roku lokomotywa EU05-29 ustanowiła na szlaku kolejowym ówczesny rekord prędkości wynoszący 174 km/h.