Badanie wpływu animacji na stronach internetowych na zdolność zapamiętania informacji z tekstu i uwagę wzrokową
Charakter realizacji: praca naukowa
Czas realizacji: lipiec 2023
Projekt zespołowy
Tło projektu

W ramach pracy magisterskiej, wraz z Hubertem Malinowskim zdecydowaliśmy się zbadać wpływ animacji na stronach internetowych na zdolność zapamiętania informacji z tekstu oraz uwagę wzrokową. Wykorzystywanie animacji na stronach internetowych to rosnący na popularności trend, a przeprowadzone badanie miało na celu sprawdzenie w jaki sposób ruch na stronach wpływa na zdolności poznawcze odbiorców oraz w jaki sposób animacje mogą wspierać działanie produktów cyfrowych.

Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem eye trackera w celu przeanalizowania danych na temat uwagi wzrokowej badanych.


Etapy pracy

Etapy mojej pracy przy badaniu obejmowały:
- opracowanie literatury na temat animacji,
- sformułowanie hipotez badawczych,
- projekt i wykonanie stron internetowych,
- opracowanie formularzy pozyskania informacji,
- przygotowanie scenariusza badań,
- przeprowadzenie badania,
- opracowanie wyników badania
- analiza wyników i sformułowanie wniosków,
- dyskusja na temat wyników i przeprowadzenia badania.

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 39 osób zgodnie ze schematem eksperymentalnym Solomona. Dwie grupy badanych korzystały ze strony internetowej z animacjami, a dwie pozostałe - ze strony ze statycznymi obrazkami.
Pierwszy wersja strony internetowej do badania zawierała 5 akapitów tekstów oraz 5 animacji umieszczonych bezpośrednio po sobie naprzemiennie po prawej i lewej stronie. Układ generował szereg problemów związanych z wyświetlaniem kilku animacji jednocześnie i związanym z tym brakiem możliwości przeanalizowania ich wpływu na percepcję badanych osobno. Kolejnym problemem był brak kontroli nad prędkością przewijania strony. Z układu zrezygnowano i w kolejnej iteracji projektu zastąpiono go innym.


W kolejnej iteracji projektu zaproponowano układ, w którym jednocześnie na stronie wyświetlana jest jedna animacja oraz jeden akapit tekstu, a do kolejnych etapów badania użytkownik przechodzi klikając przycisk "następna strona". W ten sposób odizolowano wpływ pojedynczych animacji na percepcję badanych oraz umożliwiono zmierzenie ile czasu użytkownicy poświęcili na czytanie jednego tekstu i jak długo każda z animacji pozostawała w ich polu widzenia
Przebieg badania

Badanie przeprowadzono w laboratorium eye trankingowym. Badani zostali poproszeni o jednokrotne przeczytanie 5 tekstów na temat różnych gatunków dinozaurów i rozwiązanie testu wiadomości z tekstu.


Analiza danych

Formularz do badania składał się z 20 pytań testowych dotyczących informacji podanych w tekście badania z 4 możliwymi odpowiedziami i 1 poprawną. Na podstawie odpowiedzi badanych porównywano między sobą grupy korzystające ze strony z animacjami z grupami korzystającymi ze strony ze statycznymi obrazkami. Analizowano między innymi czy istnieje istotna różnica:
- w liczbie zapamiętanych informacji z tekstu pomiędzy grupami,
- w czasie czytania tekstu pomiędzy grupami,
- w czasie spędzonym na oglądaniu obrazków/animacji pomiędzy grupami,
- w liczbie wizyt na obrazkach/animacjach pomiędzy grupami,
- w liczbie zapamiętanych informacji na stronie, które są przedstawione na obrazkach w porównaniu do nieprzedstawionych wśród wszystkich badanych.
Wyniki badania

W wyniku badania potwierdzono, że badani spędzali więcej czasu na oglądaniu animacji niż grafik. Na podstawie wyników sformułowano wniosek, że jeśli celem jest wydłużenie czasu wizyty na stronie, warto zastosować na niej animacje zamiast statycznych obrazków. Na podstawie wyników przypuszcza się również, że czas oglądania animacji i grafik nie wpłynął w żaden sposób na ilość poprawnych odpowiedzi w formularzu.

Dyskusja

Z zebranych danych można rozwinąć wiele wątków, które nie były przedmiotem tego badania, np. wpływ umieszczenia animacji po prawej lub lewej stronie ekranu na wydajność użytkowników (Zhang, 2001). Sformułowano kilka przypuszczeń, które warto byłoby przebadać ponownie powtarzając badanie na większej grupie badawczej,
Kontakt:
natalianitarska@gmail.com